onsdag 5. desember 2012

Så gjør vi så når vi vasker vårt hus..

1.søndag i advent er passert og det lakker og lir mot jul... Da kommer Julomanen i meg til uttrykk, jeg er vokst opp i ett digert hus langt ute i skogen- der juleforberedelser ikke var noe en tok lett på.. Det ble bakt og kokt og vasket og ordnet i månedsvis. For bror min og je var disse førjulsukene en fantastisk tid.. Opp den lange bakken fra skolebussen om ettermiddagen..gjerne på mesnalobber i kaldt vintervær til et hus som luktet av grønnsåpe, medisterkaker, karbonader, rull og sylte, tunger og elghjerte, smult, serinakaker sandkaker, brød og potetlefsebaking, mor og bestemor i travel aktivitet med årets store matauk i forkant av at gården skulle fylles av tanter og onkler og søskenbarn, besteforeldre fra Larvik og venner og kjente igjennom juledagene. Det ble laget uhorvelige mengder med mat- og jeg tror det meste gikk med - selv de forholdsvis mystiske etterligninger av seigmenn kalt geleruter - nok sukker og de gled ned de også..

Antagelig er jeg arvelig belastet i tillegg til å ha blitt preget fra ung alder. Jeg må ordne det meste til jul. Jeg vet det er helt ulogisk å vaske rundt i heimen - den mørkeste tiden av året - jeg vet at jeg kan få kjøpt kaker i bøtter og spann for en rimelig penge allikevel må jeg bake dem.. En fordel er det jo selvfølgelig å vaske nå når det er blitt kaldt ute og vi sliter litt med  å holde tempen oppe i dette digre gamle huset,en holder varmen når en er i aktivitet:-)

Ungene - ja, det aner meg at de begynner å bli preget av at de faktisk har arvet noen julegener de også..tilbudet om hjelp er økende..  gleden er stor over såvel julegardiner som brune pinner og selv rydding er en ganske grei aktivitet under parolen "Vi forbereder oss til jul" og så håper  jeg innerst inne når jeg stuper til sengs at det er allright å ta med seg barndomsminner som innebærer vask og baking og forholdsvis lange dager og kvelder enn at tradisjonen blir å kjøpe alle forberedelsene..selv om vi har råd til det. Selv om jeg sikkert kommer til å klassifisere det som en utrolig teit ide før vi runder de neste 18 dagene i desember, når jeg begynner å stryke nederst på lista mi saker og ting som jeg ikke rekker til jul....

Nytt av året et også at jeg har fått min  utrolig spreke og hjelpsomme mamma i nabohuset -  Gardinene mine får hun lov til å hjelpe meg med å vaske og vi kommer nok til å gjennomføre mye av baksten sammen- veldig radig og dobbelt så koselig:-)



Ingen kommentarer: